Oplysninger om dæk

Hvad er den korrekte dækstørrelse til mit køretøj?

For at vælge de korrekte dæk til din bil, skal du ved deres rigtige dimensioner. Du kan tjekke brugervejledningen af køretøjs producent eller din registreringcertifikat. Du kan også hele tiden kigge på siden af dækket af din bil.

185 - det er den normale dæk bredde i mm

55 - profil-  det er ikke højde i mm, men er beregnet som en procent af dækkets bredde, som skal vælges præcis.

 R - Radialdæk - de fleste dæk fremstillet i dag er radialle

15 - størrelsen af fælg diameter i inch.

 

81 - Belastningsindeks - den maksimale belastning for et dæk ved den hastighed, der svarer til hastighedssymbolet, som i denne sag 81 er 462kg

 

H - Hastighedsindeks - kan findes på siden af dækkets. F.eks 205/55-R16 H, her er bogstavet H, som er dækkets hastighedsindeks, hvilket betyder at dækkets anbefalede maksimale hastighed er 210 km / t

 

Vi anbefaler, at du udskriver denne side og udfylder de tømme kasser med dækstørrelser af din bil.

 

EU Dæklabel beskrivelse

Forordningen trådte i kraft pr. 1. november 2012 og omfatter dæk produceret fra 1. juli 2012. Den er baseret på tre kriterier og giver oplysninger om brændstofeffektivitet, vådgreb og støjniveauer.

Brændstofeffektiviteten sker i syv klasser: fra A (mest effektiv) – G (laveste effektivitet), hvor klasse D ikke anvendes. En forbedring fra en klasse til næste, mere effektive klasse betyder en omtrentlig besparelse på ca. 0,1 liter brændstof pr. 100 km.

Vådgreb er opdelt i klasse A (korteste bremselængde) – G (længste bremselængde), hvor klasserne D og G ikke anvendes. Forskellen i bremselængde fra den ene klasse til næste, bedre klasse er på våd vejbelægning ved en udgangshastighed på 80 km/t omkring 1 og 2 billængder (3-6 m).

 

Støjemissionen fra et dæk påvirker den samlede støj fra køretøjet og påvirker ikke kun egen kørekomfort, men også støjforureningen af miljøet. På en EU dæklabel opdeles den eksterne rullestøj i 3 kategorier, måles i decibel (dB) og sammenlignes med de europæiske støjemissionsgrænser for ekstern rullestøj fra dæk. Her gælder det: Jo færre sorte striber der er, jo lavere er den eksterne rullestøj målt i sammenligning med EU-grænseværdien.

             

 

Belastnings- / Hastighedsindeks

Teksten på dækkets side er dækkets belastningsindeks - et indeks der angiver den maksimale vægt som dækket kan bære (for eksempel 91V). Disse er belastningsindeks og hastighedsindeks.

 

Belastningsindeks  - et indeks der angiver den maksimale vægt som dækket kan bære. Indeks 82 = 475 kg.

 

Hastighedsindeks - V Bogstavet, som vises efter belastningindekset er dækkets hastighedsindeks, derfor anbefales dækkets max hastighed. V = 240 km / h. 

Vi anbefaler ikke at vælge et lavere hastighedsindeks end bilen er designet til. Dette kan resultere i dårligere stabilitet og ringere styretøj. Hvis du ønsker en bedre respons i kontrollen, er det bare at få et dæk med et højere hastighedsindeks.

Den mest popullare indeks:

M - 130km/h Q - 160km/h T - 190km/h V - 240km/h
N - 140km/h R - 170km/h U - 200km/h W - 270km/h
P - 150km/h S - 180km/h H - 210km/h Y - 300km/h

 Z hastighedsindeks vises for dæk med hastighedsgrænser over maksimum. For eksempel, når dækstørrelsen er  285/35ZR19 (99Y), hvor 99Y er i parentes, så kan dette dæk køre med over 300 km / t.

Special mærkning beskrivelse

Lige ved siden af størrelsen, belastningsindekset  og hastighedinstkset, har nogle dæk andre mærkning med yderligere oplysninger:

    XL (RF) - XL for forstærkede dæk samt R eller RF for regummirerede dæk.

Det er et dæk, der giver højere tryk end den normal for den samme størrelse. For eksempel kan den størrelse være 205 / 55R16 91W eller 205 / 55R16 94W XL. I første tilfælde kan dækket bære 615 kg, mens den anden - 670 kg.

 

     Run-flat - Disse dæk er forstærkede og sidder originalt monteret på de fleste biler. Fordelen med disse dæk er, at de er designet til at køre op til 15 kilometer (alt afhængigt af belastningen), efter dækket er punkteret. Disse dæk anbefales primært til biler, der allerede er leveret med punkteringsfrie dæk, da udformningen på de originale fælge er mere hensigtsmæssigt udformet til netop denne type dæk. Punkteringsfrie dæk er som regel lidt tungere end de traditionelle dæk, hvilket bevirker, at mange vælger at erstatte disse med traditionelle dæk. 

De forskellige firmaer bruger forskellige mærker run-flat teknologi - RFT eller EXT for Bridgestone, SSR bruges for Continental, ROF for Dunlop og Goodyear og ZP bruges for Michelin. 

 M+S - for mudder og sne - dette mærke findes på helårsdæk med selvrensende slidbane og gennemsnitlig trækkraft i mud eller sne. Det betyder dog ikke, at dæk med sådan varemærke er et vinterdæk. Alle vinterdæk indeholder denne mærke, men det omvendte er ikke rigtigt. Mærket M + S er resultatet af autonome klassificering af fabrikanterne. Det kan også findes på sommer off-off-road og alle terrængående dæk.

 

     FR (MFS, FP, FSL) - fælgbeskyttelse - det er yderligere lag af gummi på dæksiden, fremstillet til at beskytte fælgen fra beskadigede kontakt med kantsten. Normalt dæk med højdeforhold under 55 har denne fælg beskytter, men det er ikke obligatorisk. Det er muligt for et dæk model at have varianter med eller uden fælgbeskyttelse på samme størrelse.

  Andre specialle mærkninger, som giver flere oplysninger om dæk er:

BSL - Sorte serratede bogstaver

BSW - Sort sidevæg

OWL - Hvid konturskrift

ORWL - Konturskrift forhøjet hvide bogstaver

RBL - Recessede sorte bogstaver

RWL - Forhøjet hvide bogstaver

TL - Tubless eller dæk uden slange

TT - Tube-Type eller dæk med slange

outside (exterior, side facing outwards) - for asymmetriske dæk, angiver hvordan dækket skal monteres

arrows - for dæk med retning, viser omdrejningsretningen

 

OE / Originalt Udstyr

Af originalt udstyr dæk, også kendt som OEM dæk eller OE dæk er dæk, som er monteret på en ny bil på tidspunktet for købet. Køretøjets fabrikant vælger disse for optimeret ydelse baseret på egenskaberne af køretøjet.

Dæk producenter bruge specielle OE mærker for de forskellige bilmærker:

 

 * - BMW

AO, AOE - Audi

"B" i en cirkel, B, B1, BL  - Bentley

C1 - Chrysler

F, K-1, K-2 - Ferrari

H-0, H-1 - Honda

H - Hyundai

J, "J" i en cirkel- Jaguar

LTS - Lotus

MGT - Maserati

MC, MC1 - McLaren

MO - Mercedes

MOE - Mercedes Extended runflat

N0...N6 - Porsche

R01, R02 - Audi Quattro

VW - Volkswagen

 

DOT oplysninger

DOT kode (kommer fra Department of Transportation) er et mærke på dækket, der indeholder specifikke oplysninger om blandt andet, hvor og når dækket er produceret. For slutbrugeren er den vigtigste del af denne kode datoen for produktionen.

 DOT nummeret har fire cifre. De første to cifre angiver den kalenderuge, hvor dækket er produceret, for eksempel 32. produktionsåret kommer efter. Så 3214 angiver et dæk fra den 32. uge af 2014. Hvis disse dæk opbevares tørt og mørkt, kan de klassificeres som helt nye, selv i 2016.

 Når du køber dæk skal du være opmærksom på DOT nummeret - dæk, der er mere end fem år gamle, anbefales ikke. Ud over mønsterdybden har dæk alderen også en indvirkning på et dæks funktion. Selv hvis det ikke har været i brug, og er blevet opbevares korrekt, lader fysiske og kemiske processer stadig dæk ældes. Efter kun fem år er det ikke længere et nyt dæk.

Alle største producenter som Bridgestone, Continental, Dunlop og Goodyear, Michelin og Pirelli garanti for kvaliteten af dækkene for en periode på mindst 5 år fra datoen for produktionen, når de er bevaret i optimale opbevaringsbetingelser (temperatur, fugtighed, position)