Michelin
Latitude Sport 3 XL ZP *
245/50R19
105W
For at vælge de korrekte dæk til din bil, skal du ved deres rigtige dimensioner. Du kan tjekke brugervejledningen af køretøjs producent eller din registreringcertifikat. Du kan også hele tiden kigge på siden af dækket af din bil.
185 - det er den normale dæk bredde i mm
55 - profil- det er ikke højde i mm, men er beregnet som en procent af dækkets bredde, som skal vælges præcis.
R - Radialdæk - de fleste dæk fremstillet i dag er radialle
15 - størrelsen af fælg diameter i inch.
81 - Belastningsindeks - den maksimale belastning for et dæk ved den hastighed, der svarer til hastighedssymbolet, som i denne sag 81 er 462kg
H - Hastighedsindeks - kan findes på siden af dækkets. F.eks 205/55-R16 H, her er bogstavet H, som er dækkets hastighedsindeks, hvilket betyder at dækkets anbefalede maksimale hastighed er 210 km / t
Vi anbefaler, at du udskriver denne side og udfylder de tømme kasser med dækstørrelser af din bil.
Mærker | Michelin |
---|---|
Model | Latitude Sport 3 |
Størrelse | 245/50R19 |
Hastighedsindeks | W (270 km/h) |
Belastningsindeks | 105 (925 kg) |
Særlige mærker | XL ZP *
|
EAN kode | 3528704144198 |
MPN | 414419 |
EU Dæklabel beskrivelse
Forordningen trådte i kraft pr. 1. november 2012 og omfatter dæk produceret fra 1. juli 2012. Den er baseret på tre kriterier og giver oplysninger om brændstofeffektivitet, vådgreb og støjniveauer.
Brændstofeffektiviteten sker i syv klasser: fra A (mest effektiv) – G (laveste effektivitet), hvor klasse D ikke anvendes. En forbedring fra en klasse til næste, mere effektive klasse betyder en omtrentlig besparelse på ca. 0,1 liter brændstof pr. 100 km.
Vådgreb er opdelt i klasse A (korteste bremselængde) – G (længste bremselængde), hvor klasserne D og G ikke anvendes. Forskellen i bremselængde fra den ene klasse til næste, bedre klasse er på våd vejbelægning ved en udgangshastighed på 80 km/t omkring 1 og 2 billængder (3-6 m).
Støjemissionen fra et dæk påvirker den samlede støj fra køretøjet og påvirker ikke kun egen kørekomfort, men også støjforureningen af miljøet. På en EU dæklabel opdeles den eksterne rullestøj i 3 kategorier, måles i decibel (dB) og sammenlignes med de europæiske støjemissionsgrænser for ekstern rullestøj fra dæk. Her gælder det: Jo færre sorte striber der er, jo lavere er den eksterne rullestøj målt i sammenligning med EU-grænseværdien.